Kezban Arca Batıbeki yeni sergisini açıyor

Bayağı imgeler birer ikona dönüştü

Kezban Arca Batıbeki’nin’PULP FICTION 3′ adlı yeni kişisel sergisinde, sanatçının önceki çalışmalarının çoğunda görülebileceği benzer biçimde ilgiyi talep eden baskın imge ve düşlem dünyasında bulunduğunu hissettiğimiz hanımdır. Fotoğraf sanatında oldukca uzun vakit geçerli sayılan ve hakim idrak “Erkekler eyler, hanımefendiler boy gösterir olarak tanımlanır, doğrusu gözetleyen adam, gözetlenen hanımdır. Soyutlanan hanım nesneleşir, görsel bir nesne haline, bir görüntüye dönüşür.”

Kezban Arca Batıbeki, bu algının iç yüzüne işaret eder ve bir halde nesneleştirmenin etkisiz kılınmasına katkıda bulunur zira bu resimlerde kimliği belirsizleşen figür adamdır. Röntgenci, tehditkâr, nüfuz edici adam, belli belirsiz varlığıyla bir gölge benzer biçimde gezinir. Adam figürlerin baskı ve diktatörlük kurma arzusu tabanca imgesi aracılığı ile açığa çıkar. Bu aynı anda hem güç gösterisinin hem de zaafın fonksiyonudur. Buradaki esas, sanatçının herhangi bir kimliği temsil etmek yerine, onu ustalıkla bir imgede ele geçirmesidir.

Kezban Arca Batıbeki’nin derhal her çalışmasında nostalji öğeleri belirgindir. ‘PULP FICTION 3’ başlıklı son sergisindeki neonlar benzer biçimde alt kültür, klişe, kitsch ve pop kavramları sanat içerikli üretiminin dokusuna işler. Sanatçının çalışmalarında merkezi bir rol oynayan pop, yapıtların içeriğine sinen düşünsel/eleştirel derinliğin en umulmadık elçisi oluverir. Popüler olan, gündelik olan her şey yalnızca işlevini yerine getiriyorken sıradandır, oysa bir ‘gösterge’ haline geldiği anda bayağı olmaktan çıkar.

Bu anlamda, Kezban Arca Batıbeki’nin çalışmalarının en coşku verici yanı başkalaşımcı oluşlarıdır. Resimlerinden foto kolajlarına, enstalasyonlarından kısa filmlerine tüm sanat içerikli üretimlerinde, bayağı görünen imgeler birer ikona dönüşür. Sanatçının yapıtlarında yer gören her nesne, aslına bakarsak tarihin mevcut anındaki toplumsal zihniyetin ve kültürel deneyimlerin ortak donanımları olarak başkalaşır, başkalaşım süreçleri bayağı olana aşkın bir aura kazandırır. Nihai olarak yapıt, seçilen öğelerin gelişigüzel tekrardan düzenlenmesi değil, bir iç görünün ifadesidir.

Bu sergide Kezban Arca Batıbeki; her sergisinde denemiş olduğu yenilikçi tavrını sürdürerek Neonlu işlere ağırlık verirken, yeni jenerasyona göz kırpan NFT çalışmalarıyla da, bir bakıma geçmişin medyumlarıyla günümüz malzemeleri ve olanakları içinde bir köprü oluşturmayı amaçlıyor. Sergiye metnini Derya Yücel’in yazdığı kitap da eşlik edecek.




Related Posts

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.