Sümela Manastırı’na yoğun ilgi | Kültür-Sanat Haberleri

Ziyaretçi akınına uğradı

Türkiye’nin en mühim inanç turizmi merkezlerinden önde gelen Trabzon’un Maçka ilçesi Altındere Vadisi’ndeki zamanı Sümela Manastırı’nda ortalama 6 yıl ilkin başlamış olan restorasyon ve kaya güçlendirme çalışmalarında yüzde 95’lik kısmı tamamlanarak geçtiğimiz Pazar günü ziyarete açıldı.

Manastırda çalışmaların kalan kısmı bu yıl içinde tamamlanacağı ve artık tekrar ziyaretçilere kapanmayacağı belirtilirken, Ramazan Bayramında adeta ziyaretçi akınına uğradı.

Her gün saat 08.00 -19.00 içinde ziyaretçilere açık olan Sümela Manastırını iki günde ziyaretçi sayısı 5 bini geçerken, bilhassa Arap turistlerin ilgisi dikkat çekti.
22 Eylül 2015 tarihinde restorasyon emek harcamaları sebebiyle ziyarete kapatılan Sümela Manastırı’nda kaya güçlendirme ve restorasyon emek harcamaları 2016’nın Şubat ayında başlamıştı. 24 endüstriyel dağcı ve 5 mühendisin bulunduğun ekip ile başlamış olan restorasyon çalışmalarında çelik halat çekme ve sabitlendirme emek harcamaları yapılırken büyük boyutlardaki kaya parçalarının stabilizasyonunun sağlanması ve sabitlenmesi gerçekleştirildi.

Restorasyon çalışmalarında en iyi ve uzun soluklu güvenlik seviyesine ulaştırılması için kaya tutucu bariyerler inşa edilirken Manastır için büyük çekince oluşturan 10 bin tonluk kaya 16 metrelik demirle birleştirilerek sabitlendirildi.

Yurtiçi ve yurtdışından ziyaretçi akınına uğrayan Sümela Manastırı, ortalama 2 yıl devam eden pandemi süreci ve 6 yıl kadar devam eden restorasyon emek harcamaları dolayısıyla ziyaretçi sayısında mühim seviyede azalma olmuştu. Manastırda restoran çalışmalarının büyük oranda tamamlanmasının arkasından bu yılki gezim sezonunda ziyaretçi sayısında mühim oranda artış yaşanması beklenirken meydana getirilen tadilat emek harcamaları beğenildi.

Ziyaretçilerden Oğuzhan Ergün 8 yıl aradan sonrasında Sümela’ya geldiğini ifade ederek “Ankara’dan geliyoruz. Sümela’ya daha ilkin gelmiştim sadece eşim gelmemişti. Hem kültürel bir seyahat olsun hem de memleketlerimizi gezelim dedik. Kendi topraklardaki kültürleri öğrenelim, vesilesiyle Trabzon’a geldik. Son olarak ortalama 8 yıl ilkin gelmiştim. Tadilat güzel olmuş meydana getirilen işleri fazlaca beğendik. Kayalar düşmesi diye ağlarla örülmüş fazlaca başarı göstermiş buldum. Geldiğimizden dolayı mutluyuz” dedi.

Restorasyon çalışmasını beğendiğini belirten Simge Kapusuz, “İstanbul’dan geliyoruz. Sümela Manastırına ve Trabzon’a ilk kez geliyorum burası fazlaca etkisi altına alan bir ortam. Sislerin içinde olması bizi fazlaca etkiledi fazlaca beğendik. Birazcık kalabalık, oldukça memnun kaldık. Kesinlikle bu biçim zamanı yerlerin değerlendirilmesi, restorasyon çalışmasının yapılması gerekiyordu. Şu anda da oldukça güzel olmuş. Orijinal benzer biçimde gösterilen bir emek harcama yapılmış, oldukça güzel fazlaca beğendik” diye konuştu.

Mustafa Çatal ise “İzmir’den geliyoruz. Trabzon’a ve Sümela Manastırı’na ilk kez geliyorum. Restorasyon çalışmalarında eksikler olmasına karşın güzel olmuş . Tamamlandığında fazlaca daha güzel olacağını düşünüyorum. Geldiğimiz için fazlaca mutluyuz. Yetkililere çalışmalarından dolayı fazlaca teşekkür ederim” derken, ilk kez Sümela’yı ziyarete geldiğini belirten Tuğçe Çatal ise “İzmir’den geliyorum. Daha ilkin gelmemiştik, hakikaten fazlaca güzel her yeri gezebiliyoruz. Malzemelerde kalktığı vakit fazlaca daha güzel görüntü olacak diye düşünüyorum. Yetkililer iyi çalışmış güzel olmuş. Hemen sonra yine gelmeyi düşünüyoruz. Yollarımız birazcık daha güzel olursa fazlaca daha iyi olur” ifadelerini kullandı.